ABOUT US PUBLICATIONS EBOOKS EBOOKS PUBLISH WITH US OUR AUTHORS MEDIA REVIEW FOR BOOKSTORES CONTACT US

Search Books

 

Karnacharit by Sayantan Gupta

এই কাব্যগ্রন্থটি চতুর্দশপদী, অমিত্রাক্ষর ছন্দে, মহাকাব্যিক আঙ্গিকে রচিত। নয়টি সর্গে বিস্তৃত এই কাব্যের মধ্যমণি হলেন মহাভারতের সবচেয়ে বর্ণময় প্রতিনায়ক, কর্ণ। এই কাব্যে কর্ণ নেহাতই এক রক্তমাংসের মানুষ, দোষেগুণে সম্পূর্ণ। তিনি মহান যোদ্ধা, কিন্তু অতিমানব নন।

কর্ণের মতো বর্ণাঢ্য চরিত্র সারা মহাভারত খুঁজলেও পাওয়া দুষ্কর। কাব্যে বিভিন্ন চরিত্রের দেবত্ব বা অসুরত্ব খুঁজে পাওয়া অনেক বেশি সহজ। কিন্তু কর্ণ যেন সবকিছু থেকেই আলাদা। কথায় আছে যে দোষে গুণে মিলিয়ে মানুষ। এই কর্ণের চরিত্রে আমরা সবকিছুই খুঁজে পাই। দোষ পাই প্রচুর, আর গুণ? সে তো গুনে শেষ করাই দায়। কাজেই এ কথা নির্দ্বিধায় হয়তো বলা যেতে পারে যে মহাভারতের সব চরিত্রের মধ্যে কর্ণ চরিত্রটিই সবচেয়ে মানুষের মতো, বা বিশ্বাসযোগ্য বলে মনে হয়।

মহাভারতের সবচেয়ে ভাগ্যবিড়ম্বিত চরিত্র কর্ণ। জন্মের ইতিহাস তাঁর কুহেলিকায় আচ্ছন্ন, যেমন তাঁর শৈশব বা বাল্যকাল। যৌবন তাঁর পরস্পরবিরোধিতায় জর্জরিত। আর মৃত্যু? সে তো তাঁর ভাগ্যবিড়ম্বনার শেষ কথা।

মহাভারতের এই অনন্যসাধারণ প্রতিনায়ককে নিয়ে রচিত সায়ন্তন গুপ্তের অসামান্য মহাকাব্য, কর্ণচরিত। মানুষ কর্ণের চরিত্রের প্রতিটি দিক এখানে উন্মোচিত হয়েছে একটি প্রস্ফুটিত ফুলের মতো, অবিস্মরণীয় এক রচনাশৈলীর মাধ্যমে। 



Karnacharit

Find us on facebookEpic Poem, Bengali
Hardbound, 256 pages, 297 gms
Price: Rs 300/- US $20/-

Keywords:

eBook
googlebook
kobo

 

 

Publications of Sayantan Gupta:

- Botokeshotor Sobdobrahma eBook googlebook

- Karnacharit eBook googlebook

 

Reviews

  An epic poem 

This epic poem, written in blank verse, tells the story of the most misunderstood tragic hero of Mahabharata, Karna, retold from Karna’s angle. The story unfolds over nine cantos and is told in a classicist form and language that reflects the grandiose of the tale and its colourful protagonist.

“Sayantan does not tread the trodden path. He believes in working towards a concentrated, determined resolve. That is why he does not tell his tale in a prosaic form. Rather he opts for the form of an epic poem. Thereby on one hand, one gets the pleasure of an old classic, and the joy of experiencing the modern conjecture ...

... In this book, the reader will find Karna as one of his own – through the quality of writing and through the focused construction of the author"

-by Dr. Ramkumar Mukhopadhyay, Academic and Novelist | 05-May-2015


“...The characters are regal. Their thoughts and their ways of expression, glamorous and grandiose....they delineate the poet’s expertise in the use of language and the ease in his expressing ecstacy.”

-by Dr. Shaktipada Patra, Academic and Critic | 02-Mar-2015


 

Media Reviews


Amader Malda
02-Mar-2015
  © 2010 - 2016 Smriti Publishers | design by Poligon